حرفی دوستانه به دوستداشتنی ترین دوست عزیزم
نوشته شده در تاريخ شنبه 14 اسفند 1389برچسب:, توسط محمدرضا صمدیان |

رسالت و ماهیت «دین» از نگاه واقع بینانه

- مسیر رسیدن به خالق و پروردگار؟

- ابزار حاکمان برای مهار رعایا و امییان؟

- چارچوبی برای زندگی بهتر در دنیا؟

- زمینه سازی و مشقت مفید در دنیا برای زندگی بهتر در آخرت؟

....

با نظراتتان ، دانش این حقیر  را بیشتر کنید . منتظر منطقی ترین پاسخها هستیمmoresamo

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 بهمن 1389برچسب:, توسط محمدرضا صمدیان |

 

در این عصر تکنولوژی و ارتباط،

ما هیچ بهانه ای برای ندانستن نخواهیم یافت

حقیقت آنسوی تعصب است

(moresamo)

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 17 بهمن 1385برچسب:, توسط محمدرضا صمدیان |

 


 No prejudice

 

        نقطه شوم وكوچك تفرقه شتابان درحال سايه افكندن برسيطره اين كره خاكي است  . و موجودات وساكنان به گمان عاقل اين كُره نيز با هيمه هاي خودخواهي و تعصب آتش نفاق وتفرقه را شعله ور مي سازند و اين كره خاكي در زير سايه ظلمت اين نقطه شوم به يك كره آتشين مبدل گرديده كه همچنان از همان جرقه هاي تعصب و خودخواهي و خودبيني سوزان است .

       « آري تعصب كارآ ترين ابزار شيطان براي جدائي انسانهاست و احساسات سرشار از پوچي، پرده اي است كه حقايق را در پشت خود نهان كرده است .»

        تعصب و احساسات كوركورانه و نابه جا در بيشتر مواقع انسان را خواه و ناخواه به انحراف و به سوي منجلاب عصيان مي كشاند .

        اكثريت انسانها دين و مسلك و آيين و عقيده خود را به گمان بر حق و صحت مي دانند و اغيار را باطل مي پندارند در حالي كه همان آيين واعمالي كه از خود و حقيقت مي دانند به صورت ارثي وموروثي از پدران ونياكانشان به او رسيده و هيچ اختيار وتحقيق وتعقلي براي اكتساب آن به عمل نياورده است وبي دليل بر آن متعصب و خشنود كه در راه درست وصراط مستقيمند و امّا چه بيهوده و خوش باورانه .

        متأسفانه در بين هموطنان وهمشهريان وبچه محله هايمان نيز بصورت مكرر مشاهده مي شود كه با داشتن تعصبات بي منطق ودليل كه اكثر برسر مذهب ونژاد و منطقه است راه نفاق و تفرقه و جنگ را بر خود هموار ساخته وخود را در منجلاب ضلالت افكنده اند .

          در قرن حاضر، قرني كه هر فرد و قومي خويش را متمدن و سرشار از علم و نكنولوژي مي داند نيز تعصبات كودكانة بدور از حقيقت و عدالت و منطق، بيشترِ اختلافات وجنگ و ستيزها را در جهان رقم زده است كه مهمترين آن اختلافات بر سر دين ومذهب و قوميت مي باشد ، در صورتي كه اكثر جوامع كه داراي دين وكتاب الهي هستند بروحدانيت پروردگار نيز واقفند و حتي در بيشتر عقائد و مراسم با ديگر اديان وجه اشتراك دارند ولي متأسفانه عده اي از متعصبين تفرقه پيشه بدليل گمان باطل و يا سودجويي اختلاف نظرها را نمايان و احكام و امور را براي زيردستهاشان مشتبه ساخته و چند جامعه را كه داراي يك خدا و يك كتاب و يك هدف مي باشند را به تفرقه و نفاق واداشته اند .

همانگونه كه از اصول پزشكي و بهداشت و سلامت ، شعار پيشگيري قبل از درمان مي توان موثر باشد ، شعار صلح قبل از جنگ را مي توان براي سلامت امنيت و پيشرفت  جوامع ، عملي ساخت .

آري جنگ ِ تعصب از حيواني ترين اعمال برخي از انسانهاست!!!

       دوستان بجاي اينكه با مخالفان اعتقادمان به مجادله برخيزيم ابتدا با احساسات باطل و تعصبات پوچ و بي منطق و دروني خودمان مبارزه كنيم و با حق گويي و صذاقت و عدالت و حقيقت پذيري اختلاف بين خويش و مخالفان عقايدمان را برطرف سازيم تا راه حقايق و راستيها و درستي ها آشكار گردد و پليدي نفاق و تفرقه را بوسيله تقارب و تفاهم از سرنوشت محو سازيم .

و به جاي اينكه حقيقت را همرنگ خود سازيم خود را همرنگ حقيقت سازيم تا به سرمنشأ حقايق يعني وجود ذات باريتعالي برسيم .

اين حقيقت طلبي و حقيقت جويي آگاهانه و انعطاف حقيقت پذيري مستوجب يك هارموني و هماهنگي و برابري اجتماعي و جهاني و برطرف شدن اختلافات و نزديك شدن انسانها مي گردد .

متفاوت بودن نژادها و زبانها و رنگها و اديان بدليل فرقه فرقه شدن و اختلاف به وجود نيامده بلكه براي جويا شدن احوال گذشتگان يك جامعه وشناخت همديگر و رجوع به تاريخ است و «تاريخ نيز معلم وچراغ هدايت انسانهاست ».

براي تقارب اديان ومذاهب و نژادها وهمه اختلافاتِ موجود نيزچنگ زدن به ريسمان الهي كافيست ، يقيناً ريسمان الهي فرستادهي از جانب خداوندِ هادي وحكيم است .

 ريسمان الهي تسليم بودن مطلق و مستقيم در برابر احكام كتب آسماني است ، البته بارجوع مستقيم و درك مفاهيم و رهنمونها وخواستن از روي ميل و جان و آگاهي .

           

       معتقدم که انسانها همیشه به دنبال بهترین ها و کامل ترینها در عرصه های گوناگون هستند و کسی بدی و بدتر را انتخاب نمی کند مگر به طور ناخودآگاه و اشتباه و یا از روی جهل . به هر صورت که باشد قابل جبران و ارتقاء و حرکت به سوی بهترین می باشد. لازمه حرکت در این مسیر بی شک پا گذاردن بر روی تعصب و احساسات پوچ و خودخواهانه خویش است. با اندکی تعقل و تحقیق این تعصب و خودخواهی که در هر فرد و در هر جامعه ای ملموس است آشکار خواهد گشت .متأسفانه اکثریت نیز دین و مذهب خود کشور و شهر, نژاد و قومیت که هیچکدام اکتسابی و از روی تحقیق نمی باشد را در زمره بهترین ها می نهند بطور مثال وانمود می کنند که نژاد من بهترین نژاد و دین من کامل ترین و بهترین دین است بلکه این نيز یک خودخواهی محض تلقي مي شود و این خودخواهی به حدی مانع از تعقل و تحقیق و انعطاف پذیریی در فرد می شود که حتی ایده و اعتقادات دیگری را و لو آنکه حقایقی نیز در آن  باشد, برای یک بار مرور کردن نیز لایق نمی داند. و بر این مسند(خودخواهی) تکیه زده اند و نداشته های خود را که ارثی و تقلید گذشتگان هست, پیروی می کنند . این خودخواهی و تعصبات مانع از وحدت انسانها می شود ودلیل اکثر جنگها و مناقشات نیز همین می باشد .

        با اندکی تأمل و تحمل دیگری و با گفتگو و تبادل نظر دوستانه و دلسوزانه می توان مانع بروز اختلاف , تفرقه و جدایی شد و به سوی انسانیت گام برداشت.

      

        مهم نیست که از چه قوم ونژاد و قبيله ام و چگونه بدنیا آمده ام , برای من رضایت و خشنودی کسانی که با من همنشین می شوند اهمیت دارد و احترام به دیگران است .

       مرزهایی را که حاکمان بوجود آورده اند و اختلافات وتفاوتهای ظاهریِ جزیی و شاید کودکانه نژادی و قومی و دینی و غیره برای من دلیلی بر جدایی انسانها نیست . انسانیت چیزی نیست جز درک و احترام و کمک به دیگري .آنچه باور مرا مي پروراند و البته برايم هم مهم است اين است كه همه انسانها احساسي دارند و شعوري .  بي شك اندازه اش در هر كس يكسان نيست ولي مطمئن از آنم كه انساني عاري از آن نيست . پس با اهميت و درك كردن ديگري و دوري از تعصب و احساسات پوچ مي توان عزم نبرد با جنگهاي خانمانسوز و حيوان مأبانه شتافت وبه جاي تظاهر و شعارِ ِ وحدت و برادري عملاً به افقهاي روشن وحدت و جهانشمولي دست يازيد .     

   شما نیز جهت تبادل نظر ، جهان بینی و نگرش خود را به آدرس :moresamo@gmail.com ارسال نمایید. محمدرضا صمدیان  mohammad reza samadiyan 89/3/27

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.