حرفی دوستانه به دوستداشتنی ترین دوست عزیزم
نوشته شده در تاريخ شنبه 30 بهمن 1385برچسب:, توسط محمدرضا صمدیان |

 

 

كاشان يكي از مهمترين شهرهاي استان اصفهان است كه در ارتفاع 1600 متري از سطح دريا، 240كيلومتري جنوب تهران و 220 كيلومتري شمال اصفهان واقع شده است و از طريق بزرگراه وراه آهن با تهران و اصفهان در ارتباط است. جمعيت تقريباً 400000 نفري شهر در مساحتي قريب به 2100 هكتار سكني گزيده اند. كاشان افزون بر فرشهاي مشهور و زبانزد جهانيان، ابريشم و كاشي معروفي هم دارد.اين شهر بزرگ و زيبا در جاده كاشان-قم و در حاشيه غربي كوير قرار گرفته است. اين شهر از دير باز به خاطر منسوجات چرمي ،سراميكك، ظروف مسي، گلاب و باغهاي پرگل قمصر زبانزد بوده است. اين شهر با سابقه 7000 ساله اش ازمهمترين مراكز باستان شناسي محسوب مي شود. اكثر تاريخ نويسان و مسافراني كه از اين شهر بازديد داشته اند، از آن با عنوان دروازه تمدن جهاني نام برده اند. همچنين اين شهر بعد از ورود اسلام به ايران در دوره سلجوقي و صفوي به اوج شكوفايي خود رسيد. امروزه شاهد اثرهاي متعدد هنرمندان كاشاني در موزه هاي معروف جهان هستيم. از آنجا كه كاشان، شهر مورد علاقه و محبوب شاه عباس اول صفوي بود، وي بدان توجه بسيار داشت و در عمران و آباداني آن كوشيد و دستور داد بعد از مرگ هم در مقبره يكي از اجدادش - قرن 13- دفن گردد.
با پياده روي در كوچه پس كوچه هاي آرام و ساكت شهر مي توان شاهد ساخمانهايي بسيار قديمي با ديوارهاي خشت و گلي بود. شهري با بادگير هاي متعدد و مناظري بديع كه سابقاً در تابستانهاي بسيار گرم، كار تسويه هواي ساكن را انجام مي داده است.
صنعت مدرن، موازي با پيشرفت اجتماعي، نقش مهمي در كاشان داشته است. به هرحال در بازار، تجارت فرش دستباف، قلاب دوزي و گلدوزي، گلاب، عطر، سفالگري و هنرهاي دستي ديگر كماكان مثل سابق و با همان مهارت و زيبايي صورت مي گيرد. با اين مقدمه، سفرمان به كاشان را از بازار آغاز نموده و بعد شما را با چندين نمونه ازجذابيتهاي توريستي و مكانهاي تاريخي اين شهر آشنا مي كنيم.

بازار کاشان

بازاركاشان يكي از زيباترين بازارهاي ايران است كه ساختمانهاي جالب و زيباي بسياري در آن وجود دارد كه مي توان به موارد زير اشاره نمود: مساجد (ميرعماد، بالا بازار،تبريزيها و كفاشها) كاروانسراها (گمرك، نو، مير پنج، بروجرديها، زغاليها) آب انبارها (حاج حسين) آسيابها، سراي امين الدوله، حمامها (خانو گذر نو) و بازارچه هاي ديگر (بازار مسگرها، طلا فروشها، رنگرزها، گذر نو، پانخل، قيصريه، ميانچال، مالك و سردار) جهت فروش فرشهاي دستباف ابريشم و مخمل، گلاب وعطرهاي ديگر و شيريني.

باغ فين

باغ شاه در 6 كيلومتري جنوب غربي فين واقع شده و چه بسا بتوان از آن بعنوان شگفت انگيزترين و زيباترين نمونه باقي مانده در ايران نام برد. فين در ميان مكانهاي تاريخي، سابقه اي هزار ساله دارد كه براي شاه عباس اول طراحي و بنا شده بود.

اين باغ با استخرها وچشمه ها و فواره هاي لابلاي درختان ميوه اش داراي مناظر و فضايي بديع و شگفت انگيز است. اين فواره ها آب خود را از يك چشمه طبيعي مي گيرند.

   

تپه سيلك

تپه سيلك بين باغ شاه و كاشان، تپه اي موسوم به تپه سيلك قرار دارد. اين محل، خاستگاه فرهنگ ماقبل تاريخ است كه كاوشگران آن را به نيمه دوم هزاره 15 قبل از ميلاد نسبت مي دهند. اكتشافات بعدي نيزعمري 7000 ساله براي آن در نظر گرفته است.

 

 

مسجدآقابزرگ

مسجدآقابزرگ در خيابان فاضل نراقي واقع شده و متعلق به نيمه دوم قرن گذشته(دوران قاجاريه) مي باشد. اين مجموعه كه يكي از زيباترين و باشكوه ترين بناهاي اسلامي بشمار مي رود، توسط حاج محمد تقي خانبان و به منظور برگزاري نمازهاي جماعت، موعظه ها، سخنراني ها، مراسم مذهبي و كلاسهاي درس ملا مهدي نراقي كوچك معروف به آقابزرگ بنا گرديد.

 

 

مسجدجامع

 اين مسجد با گنبدي آجري و ايواني مرتفع، قديمي ترين بناي به جا مانده از دوران سلجوقي ميباشد (و به مسجد جمعه نيز مشهور است). گفته مي شود كه قبل از گرايش مردم به اسلام، از بناي اوليه بعنوان آتشكده استفاده مي شده است. ساختمان مسجد درخيابان باباافضل واقع گرديده است.

   

مدرسه سلطاني

 اين مدرسه سابقاً مدرسه شاه ناميده مي شد و در حال حاضر به مدرسه امام خميني معروف است. از اين مكان، قبلاً براي اسكان طلاب استفاده مي شد. بناي مدرسه در مجاورت بازار زرگرها واقع گرديده است.مدرسه در اوايل قرن 19 و به دستور فتحعلي شاه قاجار طي 9 سال ساخته شد.

   

خانه بروجرديها

متعلق به تاجري است كه در قرن 19 مي زيست. نقاشي هاي داخلي اين بناي باشكوه از شاهكارهاي نقاش معروف ايراني، كمالالملك، مي باشد. شهرت اين خانه بدليل بادگيرهاي آن است، برجهايي كه به پايين نگهداشتن دما كمك می نموده و در نتيجه در هواي داغ مناطق بياباني سودمند واقع مي گرديده است. اين خانه قديمي توسط تاجر مشهوري موسوم به حاج سيد جعفر نطنزي (ازخانواده بروجردي) ساخته شد. وي وارد كننده كالا از بروجرد در استان لرستان بود.

 

 

خانه طباطبايي ها

 اين خانه در خيابان علوي (قلعه جلالي) واقع گرديده و معماري آن در سال 1298 توسط استاد علي مريم صورت گرفت.

   

تيمچه امين الدوله

 يكي از جالب ترين بناهاي داخلي بازار ميباشد كه توسط فرخ خان غفاري(امين الدوله) ساخته شد و معماري آن از سال 1280 الي 1285 توسط استاد علي مريم صورت گرفت.

   

بقعه شاهزاده ابراهيم

 اين بقعه در سنه 1894 بعد از ميلاد ساخته شد و متعلق به دوران قاجاري است. بنيانگذار اين عمارت يعني خاله بگم كه تبعه فين بوده نيز در اين بقعه مدفون است. بردرب ورودي اين بنا كتيبه اي قرار دارد كه روي آن نام شاهزاده ابراهيم بن سلطان بن موسي بن جعفر و نيز نام سيد مهدي بن حاج سيد حسين بروجردي با تاريخ 1885بعد از ميلاد حك گرديده است.

كاشان به مثال مثنوي هفتاد من و داستاني بي پايان است. مكانهاي توريستي و نيز جذاب ديگري در اين شهر وجود دارد كه ما در اينجا تنها به ذكر نام آنها بسنده مي كنيم:

 

بقعه حبيب بن موسي
بقعه پنجه شاه
بقعه مير نشانه
بقعه ابولؤلؤ
بقعه هلال بن علي
بقعه بابا افضل كاشاني
بقعه سلطان علي بن محمد باقر مشهد اردهال
بقعه امامزاده پيرداوود
بقعه امامزاده محمد صانع و محمد اسماعيل
مجموعه باباولي
مجموعه خان
مجموعه حاج سيد حسين عطار
قمصر
خانه عامريها
خانه عباسيان
خانه صالح
تيمچه ملك التجار
قلعه جلالي
مسجد ميرعماد
منار زين الدين
مسجد تبريزيها
بقعه خواجه تاج الدين
بقعه شاه يلان
بقعه سلطان مير احمد
حمام سلطان مير احمد
آتشكده نياسر

 

منبع : اصفهان پورتال

 

ا

از کلیه بازدیدکنندگان عزیز درخواست می شود اطلاعات کلی شهرها و منطقه هایی که شما از آن مطلع بوده  از قبیل اطلاعات جغرافیایی ، اماکن توریستی ، اوضاع اجتماعی (نظیر زبان و گویش، نژاد، دین و مذهب و..)اوضاع اقتصادی ، صنایع دستی و سوغات... و  برای ما ارسال نمایید اگر مطالب به همراه عکس باشد وری ورری گود خواهد بود . آدرس ما moresamo@gmail.com می باشد. 

- شما چه شهری را برای سفر به ما توصیه می کنید؟

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 17 بهمن 1385برچسب:, توسط محمدرضا صمدیان |

 


 No prejudice

 

        نقطه شوم وكوچك تفرقه شتابان درحال سايه افكندن برسيطره اين كره خاكي است  . و موجودات وساكنان به گمان عاقل اين كُره نيز با هيمه هاي خودخواهي و تعصب آتش نفاق وتفرقه را شعله ور مي سازند و اين كره خاكي در زير سايه ظلمت اين نقطه شوم به يك كره آتشين مبدل گرديده كه همچنان از همان جرقه هاي تعصب و خودخواهي و خودبيني سوزان است .

       « آري تعصب كارآ ترين ابزار شيطان براي جدائي انسانهاست و احساسات سرشار از پوچي، پرده اي است كه حقايق را در پشت خود نهان كرده است .»

        تعصب و احساسات كوركورانه و نابه جا در بيشتر مواقع انسان را خواه و ناخواه به انحراف و به سوي منجلاب عصيان مي كشاند .

        اكثريت انسانها دين و مسلك و آيين و عقيده خود را به گمان بر حق و صحت مي دانند و اغيار را باطل مي پندارند در حالي كه همان آيين واعمالي كه از خود و حقيقت مي دانند به صورت ارثي وموروثي از پدران ونياكانشان به او رسيده و هيچ اختيار وتحقيق وتعقلي براي اكتساب آن به عمل نياورده است وبي دليل بر آن متعصب و خشنود كه در راه درست وصراط مستقيمند و امّا چه بيهوده و خوش باورانه .

        متأسفانه در بين هموطنان وهمشهريان وبچه محله هايمان نيز بصورت مكرر مشاهده مي شود كه با داشتن تعصبات بي منطق ودليل كه اكثر برسر مذهب ونژاد و منطقه است راه نفاق و تفرقه و جنگ را بر خود هموار ساخته وخود را در منجلاب ضلالت افكنده اند .

          در قرن حاضر، قرني كه هر فرد و قومي خويش را متمدن و سرشار از علم و نكنولوژي مي داند نيز تعصبات كودكانة بدور از حقيقت و عدالت و منطق، بيشترِ اختلافات وجنگ و ستيزها را در جهان رقم زده است كه مهمترين آن اختلافات بر سر دين ومذهب و قوميت مي باشد ، در صورتي كه اكثر جوامع كه داراي دين وكتاب الهي هستند بروحدانيت پروردگار نيز واقفند و حتي در بيشتر عقائد و مراسم با ديگر اديان وجه اشتراك دارند ولي متأسفانه عده اي از متعصبين تفرقه پيشه بدليل گمان باطل و يا سودجويي اختلاف نظرها را نمايان و احكام و امور را براي زيردستهاشان مشتبه ساخته و چند جامعه را كه داراي يك خدا و يك كتاب و يك هدف مي باشند را به تفرقه و نفاق واداشته اند .

همانگونه كه از اصول پزشكي و بهداشت و سلامت ، شعار پيشگيري قبل از درمان مي توان موثر باشد ، شعار صلح قبل از جنگ را مي توان براي سلامت امنيت و پيشرفت  جوامع ، عملي ساخت .

آري جنگ ِ تعصب از حيواني ترين اعمال برخي از انسانهاست!!!

       دوستان بجاي اينكه با مخالفان اعتقادمان به مجادله برخيزيم ابتدا با احساسات باطل و تعصبات پوچ و بي منطق و دروني خودمان مبارزه كنيم و با حق گويي و صذاقت و عدالت و حقيقت پذيري اختلاف بين خويش و مخالفان عقايدمان را برطرف سازيم تا راه حقايق و راستيها و درستي ها آشكار گردد و پليدي نفاق و تفرقه را بوسيله تقارب و تفاهم از سرنوشت محو سازيم .

و به جاي اينكه حقيقت را همرنگ خود سازيم خود را همرنگ حقيقت سازيم تا به سرمنشأ حقايق يعني وجود ذات باريتعالي برسيم .

اين حقيقت طلبي و حقيقت جويي آگاهانه و انعطاف حقيقت پذيري مستوجب يك هارموني و هماهنگي و برابري اجتماعي و جهاني و برطرف شدن اختلافات و نزديك شدن انسانها مي گردد .

متفاوت بودن نژادها و زبانها و رنگها و اديان بدليل فرقه فرقه شدن و اختلاف به وجود نيامده بلكه براي جويا شدن احوال گذشتگان يك جامعه وشناخت همديگر و رجوع به تاريخ است و «تاريخ نيز معلم وچراغ هدايت انسانهاست ».

براي تقارب اديان ومذاهب و نژادها وهمه اختلافاتِ موجود نيزچنگ زدن به ريسمان الهي كافيست ، يقيناً ريسمان الهي فرستادهي از جانب خداوندِ هادي وحكيم است .

 ريسمان الهي تسليم بودن مطلق و مستقيم در برابر احكام كتب آسماني است ، البته بارجوع مستقيم و درك مفاهيم و رهنمونها وخواستن از روي ميل و جان و آگاهي .

           

       معتقدم که انسانها همیشه به دنبال بهترین ها و کامل ترینها در عرصه های گوناگون هستند و کسی بدی و بدتر را انتخاب نمی کند مگر به طور ناخودآگاه و اشتباه و یا از روی جهل . به هر صورت که باشد قابل جبران و ارتقاء و حرکت به سوی بهترین می باشد. لازمه حرکت در این مسیر بی شک پا گذاردن بر روی تعصب و احساسات پوچ و خودخواهانه خویش است. با اندکی تعقل و تحقیق این تعصب و خودخواهی که در هر فرد و در هر جامعه ای ملموس است آشکار خواهد گشت .متأسفانه اکثریت نیز دین و مذهب خود کشور و شهر, نژاد و قومیت که هیچکدام اکتسابی و از روی تحقیق نمی باشد را در زمره بهترین ها می نهند بطور مثال وانمود می کنند که نژاد من بهترین نژاد و دین من کامل ترین و بهترین دین است بلکه این نيز یک خودخواهی محض تلقي مي شود و این خودخواهی به حدی مانع از تعقل و تحقیق و انعطاف پذیریی در فرد می شود که حتی ایده و اعتقادات دیگری را و لو آنکه حقایقی نیز در آن  باشد, برای یک بار مرور کردن نیز لایق نمی داند. و بر این مسند(خودخواهی) تکیه زده اند و نداشته های خود را که ارثی و تقلید گذشتگان هست, پیروی می کنند . این خودخواهی و تعصبات مانع از وحدت انسانها می شود ودلیل اکثر جنگها و مناقشات نیز همین می باشد .

        با اندکی تأمل و تحمل دیگری و با گفتگو و تبادل نظر دوستانه و دلسوزانه می توان مانع بروز اختلاف , تفرقه و جدایی شد و به سوی انسانیت گام برداشت.

      

        مهم نیست که از چه قوم ونژاد و قبيله ام و چگونه بدنیا آمده ام , برای من رضایت و خشنودی کسانی که با من همنشین می شوند اهمیت دارد و احترام به دیگران است .

       مرزهایی را که حاکمان بوجود آورده اند و اختلافات وتفاوتهای ظاهریِ جزیی و شاید کودکانه نژادی و قومی و دینی و غیره برای من دلیلی بر جدایی انسانها نیست . انسانیت چیزی نیست جز درک و احترام و کمک به دیگري .آنچه باور مرا مي پروراند و البته برايم هم مهم است اين است كه همه انسانها احساسي دارند و شعوري .  بي شك اندازه اش در هر كس يكسان نيست ولي مطمئن از آنم كه انساني عاري از آن نيست . پس با اهميت و درك كردن ديگري و دوري از تعصب و احساسات پوچ مي توان عزم نبرد با جنگهاي خانمانسوز و حيوان مأبانه شتافت وبه جاي تظاهر و شعارِ ِ وحدت و برادري عملاً به افقهاي روشن وحدت و جهانشمولي دست يازيد .     

   شما نیز جهت تبادل نظر ، جهان بینی و نگرش خود را به آدرس :moresamo@gmail.com ارسال نمایید. محمدرضا صمدیان  mohammad reza samadiyan 89/3/27

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.